Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi:
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle;
1) İhale tarihinde yaklaşık maliyetin isteklilere açıklanmadığı, mevzuat gereği açıklanması gerektiği, idarenin yaklaşık maliyeti açıklamamasından dolayı ihale üzerinde bırakılan isteklinin aşırı düşük olup olmadığının bilinemediği,
2) İhale üzerinde bırakılan isteklinin teknik şartnamenin 30 uncu maddesi gereğince ihale öncesinde numune sunmadığı, ihaleden sonra numuneyi idareye sunduğu, söz konusu durumun mevzuata uygun olmadığı,
İddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir:
1 ) Başvuru sahibinin 1 inci iddiasına ilişkin olarak:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunun 36 ncı maddesinde; “Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar idareye verilir. İhale komisyonunca ihale dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edilerek, hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye başlanır. İhale komisyonu teklif zarflarını alınış sırasına göre inceler. 30 uncu maddenin birinci fıkrasına uygun olmayan zarflar bir tutanak ile belirlenerek değerlendirmeye alınmaz. Zarflar isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre açılır.
İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler tutanakla tespit edilir. İstekliler ile teklif fiyatları ve yaklaşık maliyet tutarı açıklanır. Bu işlemlere ilişkin hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır.”hükmü,
55 inci maddesinde; “Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır.” hükmü,
Yer almaktadır.
Başvuru sahibinin iddiasında yaklaşık maliyetin teklif bedelleri ile birlikte açıklanmadığı, bu nedenle ihale üzerinde bırakılan isteklinin teklif bedelinin aşırı düşük olup olmadığına yönelik bir değerlendirmenin kendileri tarafından yapılamadığı belirtilmiştir.
Kanunun 36 ncı maddesi uyarınca, istekliler tarafından sunulan teklif bedelleri ile yaklaşık maliyetin ihale tarihinde açıklanması gerektiği, 55 inci maddesinde mevzuata aykırı işlemin farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen 10 gün içinde idareye şikâyet başvurusunda bulunulması gerektiği, şikâyete konu ihalenin tarihinin 09.05.2012 olduğu, başvuru sahibinin idareye 21.06.2012 tarihinde şikâyet başvurusunda bulunduğu tespit edilmiş olup, ihale tarihini izleyen 10 gün içinde idareye başvuruda bulunulmadığı anlaşıldığından söz konusu iddianın süre yönünden reddedilmesi gerekmektedir.
2 ) Başvuru sahibinin 2 nci iddiasına ilişkin olarak:
İdari şartnamenin 2 nci maddesinde ihale konusu işin adı, “Cadde Ve Sokaklar İçin Dekoratif Işık Süslemesi Alımı”şeklinde belirtilmiş olup, idari şartnamenin 7 nci maddesinde isteklilerden mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin olarak herhangi bir katalog, doküman veya numunenin kriter olarak belirlenmediği tespit edilmiştir.
Teknik şartnamenin 30 uncu maddesinde; “İhale öncesi firmalardan örnek numuneler istenerek idare tarafından belirlenecek noktaya uygulama yaptırılacaktır.”düzenlemesi,
31 inci maddesinde; “Yapılan uygulama ve numuneler Kesinleşen ihale kararının firmalara tebliğine kadar idarede kalacaktır.” düzenlemesi,
32 nci maddesinde; “İhale isteklisi firmalardan yapılması istenen numune ve uygulamalara idare ek ücret ödemeyecektir.” düzenlemesi,
Yer almaktadır.
Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 43 üncü maddesinde; “(1) Teklif edilen malın teknik şartnamede yer alan teknik kriterlere uygunluğunu belirlemek amacıyla numune, teknik bilgilerin yer aldığı katalog, teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman ile fotoğraf ayrı ayrı veya birlikte istenebilir.
(2) Numunenin sunulma yöntemi ile ihale komisyonunca numunenin değerlendirilmesine yönelik düzenleme, ayrıntılı bir şekilde ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede yapılır. İdare tarafından numune bir tutan“ak ile teslim alınır. Bu tutanağın bir sureti de aday veya istekliye verilir.”hükmü yer almaktadır.
Yukarıda anılan Yönetmelik hükmünde, mal alımı ihalelerinde isteklilerden teklif edilen mala ilişkin olarak numune istenebileceği, ancak numunenin ne şekilde sunulacağı ve nasıl değerlendirileceğine ilişkin düzenlemelere, idari şartname içerisinde yeterlik kriteri olarak yer verilmesi gerektiği ifade edilmiştir.
Öncelikle idari şartname içerisinde yeterlik kriterlerinin belirlendiği 7 nci madde içerisinde, teklif edilecek mallara ilişkin numuneler yeterlik kriteri olarak belirlenmediğinden, idarenin Kanunun 37 nci maddesine göre yapacağı yeterlik değerlendirmesinde numunelerin sunulup sunulmadığı hususunu bir ölçüt olarak öngöremeyeceği sonucuna ulaşılmaktadır. İdarenin mevcut durumda teknik yeterliğe ilişkin sürecinin ancak muayene kabul aşamasında başlaması mümkün bulunmaktadır.
Söz konusu teknik şartname düzenlemelerinin yeterlik kriteri olarak düşünülemeyeceğinden dolayı, başvuru sahibinin numune değerlendirmesine yönelik iddiasının konusuz kaldığı sonucuna ulaşıldığından söz konusu iddiaların uygun görülmemesi gerekecektir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanunun 65 inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 60 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere;
Anılan Kanunun 54 üncü maddesinin onuncu fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oyçokluğu ile karar verildi.
Mahmut GÜRSES
Başkan |
|
Erkan DEMİRTAŞ
Kurul Üyesi |
Mehmet Zeki ADLI
Kurul Üyesi |
Hasan KOCAGÖZ
Kurul Üyesi |
|
Hamdi GÜLEÇ
Kurul Üyesi |
Mehmet AKSOY
Kurul Üyesi |
|
|
|
|
|
|